צמיג_edited

צמיג רחב או צמיג צר ?

האופניים החשמליים צברו תאוצה בשנים האחרונות במיוחד בערים הסואנות במרכז.

ועם הביקוש הגיע ההיצע ואכן ההיצע היום גדול , המון דגמים בכל מיני גדלים וצורות .

אחת ההתלבטויות במהלך רכישת אופניים חשמליים היא איזה צמיג עדיף צר או רחב , במאמר זה נבהיר את הנושא.

ראשית , ישנם כמה מושגים שנצטרך ללמוד בשביל להבין את המאמר .

סוליה – שכבת גומי בהיקף הצמיג , בעלת חריצים בחלקה החיצוני . החריצים נועדו לשפר את פינוי המים שנמצאים על פני הכביש , וכן לצנן את החום שנוצר בעת נסיעה בגלל החיכוך.

דופן – שכבות גומי הנותנות לצמיג את מבנהו בצידי הצמיג , בין החישוק לסוליה , אך משתרעות מדופן אחת לשנייה . חלק זה מהווה את עיקר שלד הצמיג , האחראי לתמיכה במבנהו .

עקב – אזור המגע בין הצמיג לחישוק המורכב מחגורה המהדקת את הצמיג לחישוק .

שלד הצמיג הכרכס (carcass) הוא המבנה הפנימי של הצמיג המורכב ממיתרים צפופים העטופים בשכבת גומי (הנקראים יחד "בדים מגוממים" או רבדים) ועוברים בין חישוק לחישוק דרך הדופן והסוליה. השלד יכול להיות בנוי מרובד אחד או מכמה רבדים, המכילים מיתרים (ניילון, פוליאסטר, ראיון או פלדה) ומצופים כאמור בגומי.

ההבדל בין צמיג רחב לצמיג צר

צמיג רחב יותר פירושו שטח מגע גדול יותר. ככל ששטח המגע גדול יותר, יותר אלמנטי צמיג נוגעים בקרקע. לכן, כל אחד מהאלמנטים לוקח פחות עומס וגם פחות כוחות משיכה/בלימה ולכן צמיגים רחבים יותר יתנו מרחקי בלימה קצרים יותר ופחות בלאי.

מסתבר שמקדם החיכוך של גומי הוא לא גודל קבוע, אלא משתנה עם העומס. ככל שנופל פוחת עומס על אלמנט הגומי, מקדם החיכוך שלו גבוה יותר.

ככל שאלמנט הצמיג עומד בכוחות נמוכים יותר, יש סיכוי קטן יותר שהוא יקרע. קריעת הגומי תתבטא בפסי גומי שחורים על הכביש. ברגע שהאלמנט נקרע הוא למעשה מפסיק להעביר את הכוחות שהוא היה צריך להעביר ולכן הביצוע נפגע.

קירור – צמיגים גדולים יותר מתקררים מהר יותר. חום יתר תורם גם הוא לירידת מקדמי החיכוך ולבלאי מהיר של סוליית הצמיג.

לחץ אויר בצמיגים:

בתנאים יבשים, לחץ האוויר אינו משמעותי במיוחד לגבי האצה או בלימה.

בכביש רטוב לעומת זאת, הגדלת לחץ האוויר מגדילה את מקדמי האחיזה.

לסיכום

צמיג רחב יותר יספק אחיזה טובה יותר לאופניים חשמליים על הכביש , וכמו כן לבלימה מהירה יותר במקרה הצורך . בנוסף הסיכויים להחלקה עם האופניים החשמליים יקטנו משמעותית והשחיקה של הסולייה תהיה איטית יותר .

שימו לב בימים גשומים לנפח את הגלגל קצת יותר מהרגיל כדי לשפר את האחיזה בכביש רטוב .

בברכה צוות סופטרייד